söndag 24 februari 2013

Hundträning på Västerbys hunddagis

Då kom man nyligen hem från träningen ute på Västerbys hunddagis. Jag är helt slut i både huvud och kropp för tillfället! 
Måste säga att fy satan va duktig Icy har varit idag, Tobias och jag åkte dit tillsammans så att jag kunde få möjligheten att träna båda två. Medan jag gick in i hallen först med Bam Bam och försökte träna lite på fokus så gick Tobias bort med Icy till Västerbys ENORMA "hundgård" (var mer som en inramad åker).
Bam Bam var väldigt off idag, hans behov utav att leka och sniffa på den konstiga(i hans mening) mattan som man skulle träna på. Så jag har i princip skuttat och hoppat och viftat med godis under hela perioden av träning med lill killen :) Fick dock beröm med honom, just för att han har sådant driv när han väl hittar fokusen på mig. Men till stjärnan för denna kvällen .. ICY. Efter att Tobias varit ute med henne i hundgården så fick hon vila lite i bilen, så gick jag sedan och hämtade henne. Hade inte någon direkt tanke på att träna något speciellt idag då jag kände att det kommer vara en bedrift bara av att få henne vara där inne utan att göra utfall mot alla andra hundar.
Men till min förvåning! Icy va lyhörd, fokuserad och väldigt kampsugen. Jag va helt paff, det var som om Bam Bam och Icy bytt kroppar med varandra. Hon fokuserade på mig, tog kampleksaken när hon var duktig och följde även fint på bara godis .. Självklart kom det ett morr och något skall här och där, MEN HON VAR LÄTT ATT STYRA AV! Något har jag gjort rätt med henne och det visades starkt idag, trots 4 svarta hundar och 3 goldens(som är hennes värsta "färger" fanns självklart andra hundar där också) så valde hon att gå efter mig och söka kontakt med mig. Alltså  jag vart så paff och glad så vi körde på i vad som kändes som evigheter! 
Som sagt så höll vi inte direkt på med någon speciell träning utan körde lite sitt, lite ligg osv osv just för att hon inte vanligtvis brukar vilja göra någonting annat än att ställa sig och gapskrika på dem andra hundarna ....
Där hade jag gått och berättat för både Helene och Mikael att Icy vart lite gapig och ofokuserad och förmodligen kommer ställa till ett herrans liv .. Men icke, var som sagt mer Bam Bam som var "all over the place". 
Alltså jag är så stolt över Icy för tillfället så ni kan inte ana. Eller jo det kan ni säkert göra, men ja ... fy fan vilken lyckad träning det var idag.

Passade på att fortsätta smeka vår lycka idag så vi klippte klorna på henne när vi kom hem! Gick galant det också .. ååhh jösses! 
Det är så skönt när man verkligen ser att all tid och träning jag lägger ner på henne till sist ger resultat!



Icy jag och Bam Bam i Västerbys inomhushall :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar