lördag 8 december 2012

Härliga hund

Sitter och läser i senaste numret av Härliga Hund, ett kapitel i tidningen som handlar om våra svenska raser fick mig att stanna till lite extra. Har vi verkligen glömt av vilka fina hundar vi har här så att dem håller på att dö ut? Det är ju helt otroligt. Sedan vet jag att många väljer att omplacera(vilket jag är glad för) och att dessa raser sällan kommer in för adoption. Men man kan ju inte låta en ras dö ut? Jag vet inte, bara jag som spekulerar och övertänker lite.
År 2011 registrerades 258 Hamiltonstövare jämfört med 2009 då det registrerades 399 stycken. År 2011 registrerades 19 st Gotlandsstövare jämfört med 2009 då 50 st registrerades.
Det är rätt märkligt ändå att dessa raser dör ut, i och med att fler och fler börjar engagera sig inom jakt och eftersök?
Ja det tåls att fundera på. Men inte kan vi väl låta dessa fina raser försvinna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar