måndag 3 december 2012

Gå i koppel

Har testat många olika knep och knåp för att få Icy att gå fint i koppel, då hon har en förmåga att "glömma av" vad det är som gäller ute på promenad. Men det visade sig ganska snabbt att det är bytesmetoden som fungerar bäst.
 - Icy drar i kopplet, jag stannar upp med ett litet "högre tramp" så att hon verkligen hör att jag stannar, hon vänder sig om och backar tillbaka till fotplacering och så får hon godis, jag håller kvar henne en extra stund och ber henne gå fot med mig ett par meter och ger sedan ytterligare en godis. Släpper på fokusen och låter henne gå utan att ha ögonkontakt, så fort hon börjar dra i kopplet igen så gör vi om proceduren.
Jag har använder aldrig "nej" när hon tar lite för lång tid på sig att förstå vad jag vill, utan använder mig utav ett lite fint "hörrö" för att få hennes reaktion. Vi har även tränat in ordet Titta med henne helt och fullt nu(Då hon i bland kan stirra ner varenda människa som går förbi och känner sig osäker, så får jag hennes uppmärksamhet i stället för att hon stirrar ner andra)
Det går verkligen framåt nu med detta och Icy går nu fot i alla fall 8/10 gånger på promenaderna.

God morgon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar