söndag 24 mars 2013

Träning på Västerby!

Jag tänkte att jag börjar med en liten bildbomb från dagens träningar med mina små hjärtan och så avslutar vid med hur UNDERBART bra det gick idag!



Icy fick göra av med lite energi i hundgården innan hon gick in i lokalen.




"Fokusera på mig, inte på godiset"


Världens vackraste tjej.



Apportering.


Lite dragkramp efter lyckad apportering.


Bam Bam tränar passivitet.


Träningshallen.


"Lägga nosen i konen"


Bam Bam briljerade på passivitetsövningarna idag.


Kort träning i hundmöte.


Icy har stenkoll på vad jag begär.



Icy kampade så hårt med sin belöning så den gick sönder :)

Avslutade träningen med bus i hundgården.


Vi startade med att Icy och Tobias gick bort till rastgården för att göra av med lite energi och göra henne lite trött för att minska reaktionerna på de andra hundarna. Jag och Bam Bam gick in direkt och började träna lite shejping(det gick hur bra som helst för övrigt! Han lyssnade verkligen idag). Träningen med Bam Bam fortsatte genom kontaktsökande, ögonkontakt att lystra till sitt namn med mera!
Jag var riktigt stolt över honom idag, han fastnade ganska lätt i va de andra hundarna gjorde, men var jätte lätt att bryta och fokuserade på det jag krävde av honom. Han skötte sig galant idag, på alla sätt och vis!
Vi höll på länge med shejpingen faktist, jag kände kanske att första passet blev lite väl långt men lyckades avbryta som tur var när han glänste som mest för att kampa lite:)

Efter ett tag så kom Icy och Tobias in och började även dom träna på fokusen och just att hon skall ignorera de andra hundarna, hon kom in i lokalen ganska utmattad och sliten. Inte ett utfall gjorde hon utan gick direkt igång för att arbeta mentalt i stället! Jag ÄLSKAR att se hennes uttryck när hon förstår att hon skall få arbeta med huvudet. Tyvärr precis när Tobias kom in med henne och skulle börja fota mig och Bam Bam så började kameran knepa sig och bilderna blev helt värdelösa tyvärr! Ingenting som gick att använda tyvärr :(

Sedan tog jag tag och började träna Icy och Tobias tog över att träna med Bam Bam, Icy och jag tränade lite allt möjligt, men prio var att hon skulle hålla fokusen på mig hela tiden.
Hon var riktigt duktig idag, vi körde lite shejping, apportering och följsamhet, inga utfall under hela träningen, dock när hon fick sitta stilla lite och träna lite passivitet så blev hon lite irriterad på hundarna omkring henne, men det brukar hon bli då hon sätter sig och fokuserar på deras beteende och deras träning.
Stolt var jag över henne, men märkte efter drygt en timmes träning med jämna pauser att det räckte för hennes huvud, hon började skälla lite okontrollerat och tappa fokusen och stimma runt. Så jag gjorde en snabb apporteringsövning så vi skulle "avsluta" positivt och så gick vi ut, rastade av dom och sedan fick dem gå runt och strosa, busa och ha sig i hundgården. 

Jag är så otroligt stolt över båda mina små hjärtan idag så det är helt otroligt! Det är fantastiskt att se hur långt dom kommer och hur snabbt den förstår det jag vill utav dem. Att dem älskar att arbeta och just att dem älskar att arbeta med MIG! :)


- Nu har jag och älsklingen unnat oss lite gott att dricka och lite gott att äta, snart är det dags att sova, det är ju faktist en dag i morgon också ;) 


GOD NATT PÅ ER :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar