måndag 25 mars 2013

Miljöträning / vem är mest envis?


(Ja jag vet jag ser helt slut ut och det är jag med)

Idag blev det en kort tur ner till centrum med Milo för att miljöträna lite, gick hur bra som helst, jag tyckte att han var mer lyhörd där nere än vad han är när man går promenader i området, antagligen kände han väl sig inte helt trygg med omgivningen, men det gick hur bra som helst!
På eftermiddagen så åkte vi ner till Fidos och köpte nytt träningsgodis och även foder. Det var såpass fint väder ute så jag å Tobias bestämde oss för att ta ut alla hundarna och miljöträna lite i skogen, Icy framför allt blir totalt tokig i skogen och lyssnar inte på någonting, hon blir så hyper så hon står bara och skakar och gnyr hela tiden, tjatade mycket på henne idag, men tror hon hade bestämt sig för att det var en "ignorera matte" dagen idag. Det samma gällde Bam Bam han var också helt off, dock inte lika hyper som Icy men han gick knappt att få kontakt med, ett par gånger så kom han till mig och satte sig på fotplacering men det var väldigt gånger de hände. Vi har inte tränat så mycket ute i skogen just för att Icy blir så hyper, men har funderat på om man i princip ska åka ut i skogen och bara sätta sig på en filt och träna passivitet med henne, det kanske hade funkat? Bam Bam vet jag ju att han har allmänt dålig ögonkontakt och lyssnar lite efter att han "jag ska bara". Ja idag blev en vad som skulle bli mysig solig promenad en dragkamp med mina hundar och om vem som är mest envis. Men efter idag så kommer jag nog åka ut mer i skogen med dem och försöka träna på lite olika moment för att få denna kontakten som vi har i stan, även ute i skogen.
Jag tror faktist om jag ska vara helt ärlig att jag varit riktigt dålig i allmänhet på att miljöträna med mina hundar, Icy gick mycket i stan förut när vi bodde där nere, hon var hyfsat lugn dock gillade hon inte när folk skulle i princip gå på henne. Bam Bam är också van att gå i stan och bara strosa men även där tappar han hjärnan lite och "ska bara" och när en hund "bara ska" på varje person, varje träd och varje hund som kommer så blir det lite jobbigt till sist :) Haha!
Nä men det va bra för mig att se att detta är något som behöver tränas på, jag har faktist glömt av det riktigt länge. Jag satt och funderade på miljöträning för någon månad sedan men tappade bort det i dimman för all annan träning. Dock är miljöträningen förbannat viktig!


Annars har det varit ganska slappt idag, jag jobbade förmiddag idag också så jag har verkligen varit helt slut, jag orkar verkligen ingenting och mina armar är som spagetti, jag kommer förmodligen somna riktigt tidigt idag, vilket vore OTROLIGT skönt då jag ska få välförtjänt sovmorgon i morgon. 
Planen för i morgon är att klippa klor, rensa deras öron och åka och införskaffa sockerströare så jag kan börja använda min plattform någon dag, vill ju dra igång med kantarellsök NU :)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar