onsdag 28 november 2012

Hundinstruktörer

Jag vill dela med mig utav en händelse som jag var med om för drygt ett år sedan,(minus någon månad eller så) jag hade ganska mycket problem med Icy när hon kom till mig och jag ville ha råd och hjälp utav någon som var professionell, någon som visste mer om rasen än mig och någon som kunde ge mig tips på hur jag och Icy kunde arbeta samt lägga upp en träningsplan. Mitt första misstag var väl att höra mig för allt för lite angående personen jag skulle till. Vi kan kalla honom för Stefan.

Jag och Icy(Tobias också) anländer till huset där Stefans lydnads kurs skall hållas. Jag får veta innan vi åkt dit att det kostar 800:- per lektion. Funderar inte mer över det utan plockar ur Icy ur bilen och möter upp med Stefan och resten utav kursdeltagarna. Stannade till och pratade lite med en utav tjejerna som berättar för mig att hon varit där i över 1 år och hon så berättar hon lite vad hon tycker om Stefan.(bara positivt)
Vi går alla ut och radar upp oss på någon liten gräsmatta och han drar igång och pratar lite halv otydligt om vad han tror att vi tror vi behöver arbeta med tillsammans med våra hundar.
Redan när denna mannen står framför mig får jag en rysning i kroppen, han ser så kall och obekymrad ut över allt. Han börjar med någon övning som han kallade för "se men inte röra" det betydde att vi alla skulle gå huller om buller med våra hundar och gå om varandra utan att dem luktade eller fick hälsa på varandra. Denna övningen stressade skiten(rent ut sagt för Icy) och jag valde att ta ett par steg och sedan ställa mig vid sidan. Stefan kommer fram till mig och tittar på mig och frågar varför jag inte deltar?
- Jag tror inte Icy klarar av detta, det stressar henne för mycket.
- Ge henne till mig.
Stefan tar tag i Icy och bara marscherar ut med henne bland dem andra hundarna. Jag tänkte att ja, han kanske har ett bättre ledarskap än mig och klarar detta.(Men märkte snart annat)
Icy var precis lika stressad över situationen trots att Stefan höll i kopplet och jag bad honom att ge henne till mig en gång, då hånade han mig lite och sa att jag var en sån där ägare som "såg min hund som ett barn".
Då sa jag ganska snabbt att
- Ja det gör jag, och eftersom jag ser henne som mitt barn så vill jag att du ger mig henne nu.
Då svarade han mig ganska surt och sa
- Vänta, vi ska testa en annan sak här nu, vi får se hur hon reagerar på detta.

Ni som känner Icy vet att hon inte trivs sådär fruktansvärt bra med andra hundar, framför allt inte Rottweilers eller svarta Labradorer. Dum som jag var så berättade jag det för Stefan.
Han för Icy till en kortsida utav gräsplanen där han sedan ber henne lägga sig ner. Efter hon lagt sig ner så slappnar han av lite i kopplet och säger stanna. Då ber han en kvinna som har en svart labrador att komma till honom och Icy och gå så nära henne(Icy) som kvinnan vågar.
Sagt och gjort marscherar denna kvinnan mot Icy tillsammans med hennes hund och gör en snäv sväng så att det blir som en cirkel runt dem. Då gör Icy ett utfall.
Stefan reser sig upp i en sån hastighet att jag knappt hann och reagera.
Han drar upp Icy (som vid det tillfället hade stryp) och i princip hänger henne i luften utan ett enda ben kvar på marken.
Jag låter därmed inte Stefan röra i kopplet en enda gång till, men stannar kvar på plats för att se mig omkring. Jag stod och granskade hans metoder medan jag matade Icy med godis för att hon var så duktig som lät dem andra hundarna gå förbi henne utan att reagera utan hålla hyfsad fokus på mig.

Sedan kommer Stefan fram till mig med denna Rottweiler hanen och säger, får se om hon är så duktig nu då. Då började ALLA springa med sin hundar, precis framför näsan på Icy och ja, hon reagerade på det, hon blev helt tokig. Då springer Stefan i 110 mot mig och trycker ner Icy(även kallad alfarullning).
Det va droppen, jag trodde att han skulle låta bli henne om jag höll i kopplet men icke då. Så jag blev ännu mer förbannad än vad jag var innan och då ger han mig en lektion om att hans metoder var då väldigt användbara för polishundar och arbetshundar, men om jag är en såpass vek förare så kommer min hund aldrig bli bra och hon kommer aldrig att kunna umgås med andra hundar.

Jag tittade i princip bara på honom och skakade av ilska och började få vattenflöde i mina ögon, jag var så arg.. Jag ville bara klappa till honom. Men jag gjorde ingenting, han hånflinade lite fult mot mig och jag bara sa till Tobias att nu går vi. Detta tar vi inte, på vägen hem så sa jag till Tobias att han kommer inte få ett öre utav mig(vi var inte ens där en hel lektion) och det höll jag, jag betalade inte och jag varnade folk som pratade på att dem skulle åka dit för att han stryper och har såna oetiska metoder.

Pratade även med polis om hur han gjort och dem sa att hans metoder är godkända och att det har använts mycket på deras polishundar och att han är duktig. "Han slår ju inte direkt" hundarna får jag som svar. Fan va arg jag var!

Med detta skriver så vill jag bara säga till er alla som har problem med era hundar, gör inte misstaget som jag gjorde.Kolla istället upp och ta in referenser från så många som du bara kan! Åk dit en gång och titta vilka träningsmetoder personen använder INNAN du tar med din egna hund. Jag kan väl säga att trots att allt var förbannat hemskt så har jag verkligen lärt mig utav detta misstag. Jag skulle aldrig lita på en persons ord bara för att dem skall vara "kunnig inom rasen" utan jag kommer i framtiden ta redan på all fakta jag kan om föreningen,klubben eller privatpersonen innan dem ens får titta på mina hundars koppel.
OCH om det är så att ni står där ändå någon gång och ni märker av att någonting är fel och att metoderna personen använder inte matchar det du vill använda på din hund så ta för guds skull bara hunden att gå.

Vad jag har hört på senare tid är i alla fall att många som varit hos honom har klagat på samma sak, han ruskar hundar, han gör alfarullningar, stryper mm mm, listan går tydligen att göra ganska lång.
Så det är många som ratat honom och vad jag förstår så verkar han som tur är inte vara en aktiv instruktör längre, vilket känns förbannat skönt. Dock så förstår jag mig inte på dem personerna som var där med sina hundar i över ett år? Såg inte dem några problem med hans träningsmetoder? ansåg dem att det var okej? Eller trodde dem kanske att det var etiska metoder och därför bra?
Jag har faktist ingen aning, men som skrivet ovan så har jag lärt mig av detta misstag och hoppas att man kan varna andra på vägen och se till att inte dem begår samma.

Så kolla alltid upp tränaren/instruktören
Ta referenser
Besök utan hund
Besök med hund
Försök lägga upp en träningsplan med personen och se vad för metoder dem rekommenderar
.
SEDAN kan du gå med på en kurs och låta dem hantera din hund(om allting låter bra). Det är i alla fall så jag kommer göra fram över!

2 kommentarer:

  1. Gud så förbanna jag blir på sk instruktörer!
    En bra instruktör tar ALDRIG hunden från ägaren. En bra instruktör ger ägaren verktyg att själv jobba med hunden inte tycka ner ägaren och visa att "jag klarar minsann din hund" och säger därmed även att ägaren är värdelös :(

    SvaraRadera
  2. Nej, men det är ju ganska tydligt att denna instruktör är en komplett idiot, fick idag höra att han även lite impulsivt klankat ner på en vän inne i hundgården för ett tag sedan.

    SvaraRadera